فصل زمستان یکی از فصل هایی است که صحنه هایی بسیار زیبا برای انجام عکاسی در طبیعت به وجود می آورد اما در فضاهای پوشیده از برف و با قالب شدن رنگ سفید آن ؛ مقداری از خلاقیت های عکاسی به چالش کشیده شده و توانایی های انسان برای ثبت عکس های متفاوت محدود می شود .ثبت عکس به صورت مونوکروم ؛ یکی از ویژگی هایی است که به عکاس امکان می دهد تا حالت های سه بعدی و زیبا را در درون کادر تصویر به وجود آورد.  در این مطلب نکاتی را مورد اشاره قرار می دهیم که با شما کمک می کنند تا در زمان عکاسی از صحنه های برفی و زمستانی ؛ ایده های بهتری را به مورد اجرا بگذارید.

نمایندگی کانن

1 – حالت سه بعدی در عکس های خود ایجاد کنید : با نور و سایه ها بازی کنید

در زمان عکاسی از یک صحنه پر از برف و محیط پوشیده شده از رنگ سفید ؛ توجه به نوردهی و حفظ بافت اجسام و سوژه ها اهمیت زیادی دارد. در یک صحنه پوشیده شده از برف نوردهی به دوربین را به گونه ای باید تنظیم نمود که تصویر نهایی نشانگر همان چیزی باشد که چشم انسان در حالت عادی آن را می بیند . برای به دست آوردن این حالت ؛ دو فاکتور دارای اهمیت بسیار زیادی هستند :

الف : در یک حالت یا زاویه دید قرار بگیرید که سایه ها به نحو موثرتری دیده شوند :

در زمان عکاسی از صحنه های پوشیده شده از برف ؛ سایه ها نقش بسیار مهمی را بر عهده می گیرند . بدون وجود سایه ها ؛ تنها یک صحنه سفید ، تخت و بدون عمق را در اختیار خواهید داشت .

ب : از جبران نوردهی استفاده کنید :

در زمان نورسنجی از یک محیط پوشیده شده از برف ؛ نورسنج داخلی دوربین به راحتی فریب می خورد . در این شرایط نورسنج تمایل دارد تا با کمتر نمودن نور وارد شونده به داخل دوربین ؛ صحنه را تاریک تر از حالت عادی به ثبت برساند و در هر یک از مود های  خودکار و نیمه خودکار بدون استفاده از هر گونه حالت جبران نوردهی ؛ این اتفاق می افتد .


تجربه نشان داده است که استفاده از حالت جبران نوردهی ( + ) به شکل EV+1.0 حالتی موثر در زمان عکاسی از محیط برفی در یک روز آفتابی را به وجود می آورد .

در این رابطه لازم است تا گزینه جبران نوردهی را با دقت و احتیاط بسیار زیادی مورد استفاده قرار دهید  . قبل از فشردن دکمه شاتر در حالت جبران نوردهی با دوربین ؛ اطمینان حاصل نمایید که در نواحی دارای هایلایت ؛ جزئیات به نحو موثری حفظ شده باشند .

بدون استفاده از گزینه جبران نوردهی ؛ بازتاب شدید نور از سطح برف ؛ موجب می شود تا نورسنج دوربین آنرا به عنوان یک منبع نور بسیار شدید در نظر گرفته و برای کاهش میزان نور ورودی از آن ؛ صحنه را به سمت تاریک شدن هدایت می نماید .


2 – از تضاد میان حالت های حرکت و س ؛ استفاده کنید .

در تصویر فوق ؛ بلور های یخ در اثر نفذ آب از سطوح فوقانی به وجود آمده اند . در صحنه هایی از این دست ؛ سوژه اصلی به رنگ سفید و روشن دیده شده و محیط پس زمینه آن هاله ای از رنگ سفید و تک رنگ خواهد بود . برای جذاب تر نمودن حالت هایی شبیه به این ؛ استفاده از سرعت شاتر پایین تر موجب می شود تا حرکت جریان آب به شکل ابریشمی دیده شده و بلور های یخ در حالتی کاملا ثابت به نظر برسند . حالت حرکت کشیده شده در سطح جریان آب و س و ایستایی بلور های یخ ؛ تضادی بسیار زیبا را در این حالت به وجود می آورد .


نکته : برای استفاده از یک سرعت شاتر پایین ؛ به استفاده از فیلتر ND نیاز خواهید داشت .

به طور معمول در زمان عکاسی از محیط های پر نور ؛ کاهش دادن سرعت شاتر موجب بسیار پر نور شدن صحنه خواهد شد . بستن دیافراگم برای کاهش شدت نور ؛ خطر اعوجاج تصویر را تا حد زیادی افزایش می دهد و دراین شرایط استفاده از یک فیلتر ND به شما کمک می کند تا مقدار نور وارد شونده به دوربین را کاهش داده و در عین حال قادر باشید تا از سرعت شاتر پایین تر برای کنترل حالت های حرکتی سوژه ها ؛ استفاده نمایید .

نمایندگی کانن

3 – از فرود دانه های برف برای ایجاد بوکه استفاده کنید .

فرد آمدن دانه های برف از یک زیباترین صحنه های موجود در طبیعت برای به وجود آوردن بوکه های زیبا در پیش زمینه تصویر می باشد . باز تر نمودن دیافراگن لنز ؛ و انتقال نقطه فو به قسمتی دورتر از پیش زمینه موجب می شود تا بارش دانه های برف در پیش زمینه ؛ حالتی زیبا از بوکه را به وجود آورد .


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها